پرچکانی, پروانه, هاشمی, سید سعید, افتخاری, عبدالرضا رکن الدین, ایمانی خوشخو, محمدحسین. (1396). تأثیر عوامل تعیینکننده در برندینگ پایدار مقاصد گردشگری ساحلی(مطالعه موردی: منطقه ساحلی چابهار). برنامه ریزی و آمایش فضا, 21(4), 35-58.
پروانه پرچکانی; سید سعید هاشمی; عبدالرضا رکن الدین افتخاری; محمدحسین ایمانی خوشخو. "تأثیر عوامل تعیینکننده در برندینگ پایدار مقاصد گردشگری ساحلی(مطالعه موردی: منطقه ساحلی چابهار)". برنامه ریزی و آمایش فضا, 21, 4, 1396, 35-58.
پرچکانی, پروانه, هاشمی, سید سعید, افتخاری, عبدالرضا رکن الدین, ایمانی خوشخو, محمدحسین. (1396). 'تأثیر عوامل تعیینکننده در برندینگ پایدار مقاصد گردشگری ساحلی(مطالعه موردی: منطقه ساحلی چابهار)', برنامه ریزی و آمایش فضا, 21(4), pp. 35-58.
پرچکانی, پروانه, هاشمی, سید سعید, افتخاری, عبدالرضا رکن الدین, ایمانی خوشخو, محمدحسین. تأثیر عوامل تعیینکننده در برندینگ پایدار مقاصد گردشگری ساحلی(مطالعه موردی: منطقه ساحلی چابهار). برنامه ریزی و آمایش فضا, 1396; 21(4): 35-58.
تأثیر عوامل تعیینکننده در برندینگ پایدار مقاصد گردشگری ساحلی(مطالعه موردی: منطقه ساحلی چابهار)
2مدیرگروه برنامه ریزی گردشگری و اکوتوریسم دانشگاه علم و فرهنگ
3-استاد جغرافیای روستایی دانشگاه تربیت مدرس
4رییس دانشگاه علم و فرهنگ
چکیده
برندسازی مقصد گردشگری فرآیندی است که از طریق آن یک مقصدگردشگری ویژگیهای کانونی خود را پرورش میدهد، توسعه میبخشد و به مخاطبان اصلی خود عرضه میدارد، میتواند شهرت بسازد، شهرت خود را استقرار بخشد، تقویت کند و یا حتی تغییر دهد که این امر در مقاصد گردشگری اهمیت بسیاری دارد، ولی با توجه به ابعاد پایداری کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش با هدف واکاوی ظرفیتها و عوامل موجود در ارتباط با برندسازی پایدار مقاصد گردشگری ساحلی و با توجه به ابعاد مختلف زیستمحیطی، اقتصادی، فرهنگی- اجتماعی و نهادی با روش توصیفی- تحلیلی در جامعه آماری 1135نفری در چهار سطح مختلف (جامعه محلی، گردشگران، صاحبان کسب و کار و مدیران) در منطقه ساحلی چابهار انجام شده است. نتایج این پژوهش حاکی از این است که وضعیت موجود برندسازی در منطقه ساحلی چابهار با توجه به ابعاد چهارگانه پایداری در سطح نامطلوب است و در بین عوامل تعیینکننده کلیدی در برندینگ پایدار مقاصد گردشگری در منطقه ساحلی چابهار سهم تمامی موارد قابل توجه است، اما تأثیر عوامل نهادی از اهمیت بالاتری برخوردار است.
Impact of Decisive Factors on Sustainable Branding of Coastal Tourism destinations
(Case study: Chabahar coastal zone)
نویسندگان [English]
parvaneh parchekani1؛ seyed saeed hashemi2؛ abdoreza roknedin eftekhari3؛ mohammad hosein imani khoshkhoo4
1Managing Director Tourism Tourism University of Science and Culture
2Director of Tourism Planning Department of Tehran University of Science and Technology
3university
4Head of the University of Science and Culture
مراجع
افتخاری، عبدالرضا رکنالدین ، پرچکانی، پروانه (1395). تحلیل ظرفیتهای گردشگری داخلی و بینالمللی کرانههای اقیانوسی شرق ایران، همایش ملی فرآوری پتانسیلهای ژئوپلیتیکی توسعه در کرانههای اقیانوسی جنوب شرق کشور.
مشکینی، ابوالفضل، نورمحمدی، مهدی، افتخاری، رکنالدین عبدالرضا و صرافی، مظفر (1394). الگوی سیاستگذاری مداخله دولت در مدیریت زمین شهری ایران (مطالعه موردی: شهر تهران) ، برنامهریزی و آمایش فضا، (1)19، صص 181-210.
Aaker, D. A. (1991). Managing Brand Equity: Capitalizing on the Value of a Brand Name. New York: The Free Press.
Aaker, David A. (1996). Building Strong Brands. New York: Free Press.
Aaker, David A. and Erich Joachimsthaler (2000). Brand Leadership. New York: Free Press.
Aaker, Jennifer L. (1997). Dimensions of Brand Personality. Marketing Research.
Addison, Tony. (2005). Development. In Peter Burnell and Vicky Randall (Eds.), Politics in the Developing World, pp. 205–230.Oxford: Oxford University Press.
Alexander, S. E. Resident Attitudes towards Conservation and Black Howler Monkeys in Belize: The Community Baboon Sanctuary. Environmental Conservation, Vol. 27, No.
Angelsen, A.Fjeldstad, O.; Rashid-Sumaila, U. (1994). Project Appraisal and Sustainability in Less Developed Countries. Fantoft -Bergen, Norway. Bergen Print Services.
Baker, Bill, (2012). Destination Branding for Small Cities, Second Edition, Creative Leap Books. All Rights Reserved.
Baker, M. J.; J. M. T. Balmer. (1997). Visual Identity: Trappings or Substance?, Marketing, 31(5/6).
Beerli, A.Diaz, G. and S. M. (2007). Self-Congruity and Destination Choice. Annals of Tourism Research.
Blackston, M. (1992). Observations: Building Brand Equity by Managing the Brand’s Relationships. Advertising Research.
Blain, C. Levy, S.E. and Brent, J.R. (2005). Destination Branding: Insights and Practices from Destination Management Organizations. Travel Research.
Boo, S. Busser, J. & Baloglu, S. (2009). A Model of Customer-based Brand Equity and its Application to Multiple Destinations. Tourism management, 30(2).
Bookbinder, M. P. Dinerstein, E. Rijal, A.Cauley, H., and Rajouria, A. (1998). Ecotourism's Support of Biodiversity Conservation. Conservation Biology, Vol. 12, No. 6, pp. 1399–1404.
Bramwell, B.; and Lane, B. (1993). Interpretation and Sustainable Tourism: The Potentials and Pitfalls. Sustainable Tourism, Vol. 1, No. 2, pp. 71–80.
Bramwell, B.; Lane, B. (Eds.) (2000/2004). Tourism Partnerships and Collaboration: Politics, Practice and Sustainability. Clevedon: Channel View Press.
Britton, S. G. (1982), the Political Economy of Tourism in the Third World. Tourism Research, Vol. 9, No.
Brown, K. Turner, R. K., Hameed, H. and Bateman, (1998). Reply to Lindberg and McCool: A Critique of Environmental Carrying Capacity as a Means of Managing the Effects of Tourism Development. Environmental Conservation, Vol. 25, pp. 293–394. http://dx.doi.org/10.1017/S037689299800037X.
Clarke, J. (2000). Tourism Brands: An Exploratory Study of the Brands Box Model. Vacation Marketing.
Clarke, R. N.; Stankey, G. H., (1979). The Recreation Opportunity Spectrum: A Framework for Planning, Management, and Research. USDA Forest Service. Pacific Northwest Forest and Range Experiment Station. General Technical Report PNW-98.
Eftekhari, Ruknedin Abdolreza; Mahdavi, Davood; Poor Taheri, Mehdi, (2010). Localization Indicators for Sustainable Development of Rural Tourism in Iran, Rural Studies. No. 4, pp. 1-41. (in Persian)
Eftekhari, Runedin Abdolreza; Parchekani, Parvaneh, (2015). Analysis of Internal and International Tourism Capacities of the Eastern Oceanic Coastlines, National Conference on Processing Geopolitical Potential of Development on the Oceanic Coast of South East of the Country. (in Persian)
Goldsmith, F. B. (1974). Ecological Effects of Visitors in the Countryside. In A. Warren, ed., and F. B. Goldsmith (Eds.), Conservation in Practice, pp. pp. 217–231. London: Wiley.
Gomez Mar, Lopez Carmen, Molina Arturo, (2015). A Model of Tourism Destination Brand Equity: The Case of Wine Tourism Destinations in Spain, Tourism Management, 51 No.
Hankinson, Graham. (2004).Relational Network Brands: Towards a Con-ceptual Model of Place Brands, Vacation Marketing, 10(2), pp. 109–21.
Hsieh, M. H. (2002). Identifying Brand Image Dimensionality and Measuring the Degrees of Brand Globalization: A Cross-nation Study. International Marketing.
Mace, R. Waller, J. Manley, T., Lyon, J. and Zuuring, H. (1996). Relationships among Grizzly Bears, Roads and Habitat in the Swan Mountains Montana. Applied Ecology, 33(6), pp. 1395–1404.
Marketing, A Case Study of the Port Douglas Brand. In B. Faulkner, G. Moscardo and E. Laws (Eds.), Tourism in the 21st Century: Lessons from Experience .pp.198–221 London: Continuum.
McGuire, T. and Morrall, J. (2000). Strategic Highway Improvements to Minimize Environmental Impacts within the Canadian Rocky Mountain National Parks. Canadian Journal of Civil Engineering, 27, pp. 523–532.
Meshkini, Abolfazl; Nourmohammadi, Mehdi; Eftekhari, Roknedin Abdolreza; Sarafi, Mozaffar, (2015). Policy Pattern of Government Intervention in Urban Land Management of Iran (Case Study: Tehran City), Spatial Planning. Nineteenth, No 1, pp. 181-210. (in Persian)
Morrall, J. (2004). Project Needs/Options Analysis Castle Junction to the Alberta/British Columbia Border Trans-Canada Highway, Banff National Park. A Report Prepared for Parks Canada.
Murphy, L.Moscardo, G. and Benckendorff, P. (2007). Exploring Word-of-Mouth Influences on Travel Decisions: Friends and Relatives vs. Other Travelers, Consumer Studies, 31(5), pp. 517–527.
Peralba, R. (2007). Destinos turísticos: Commodities o Marca. Harvard Deusto Marketing YVentas, 79. Pp. 74-80.
Rezvani, Mohammad Reza, (2008). Rural Tourism Development. Tehran. University Press. (in Persian)
Ritchie, J. R. Brent, and Robin J. B. Ritchie (1998). The Branding of Tourism Destinations: Past Achievements and Future Challenges Pro-ceedings of the 1998 Annual Congress of the International Association of Scientific Experts in Tourism. Destination Marketing: Scopes and Limitations edited by Peter Keller. Marrakech, Morocco: Interna-tional Association of Scientific Experts in Tourism.
Saveriades, A. (2000).Establishing the Social Tourism Carrying Capacity for the Tourist Resorts of the East Coast of the Republic of Cyprus. Tourism Management, Vol. 21 No. 2 pp. 147–156. http://dx.doi.org/10.1016/S0261-5177%2899%2900044-8.
Tooke, N. and Baker, M. (1996). Seeing believes: The Effect of Film on Visitor Numbers to Screened Locations. Tourism Management.
Tsai,Tsang-chen(simon),Yao-Chin,Lopez,Carmen,Molina,Arturo,(2017). Experiential Value in Branding food tourism, Destination Marketing & Management, pp.56-65.
World Tourism Organization (WTO) (2002b). Voluntary Initiatives for Sustainable Tourism. Madrid: WTO.
Ziaee, Mahmoud and Shojaei Moslem, (2010). Leveling Tourism Destinations: A New Concept in Spatial Tourism Planning, Tourism Studies, No. 13, pp. 25-46. (in Persian)